PinTu SeoRaNG Aku

Pintu itu aku buka di hujung gelisah. Kian tak terlerai pemenungan. Menangani keinsafan. Digugat bibir kepastian. Keluar aku dari diriku yang dahulu. Mencari aku yang lebih dahulu dari aku yang dahulu. Secangkir kepastian tumpah di kamar rasa. Segumpal kepastian larut di tasik minda. Mengharap menjadi yakin yang betul. Supaya aku tak terus samdol.

Aku kutip kenangan silam. Sewaktu aku adalah aku. Sewaktu aku bukan aku. Menatap yang dulu. Menghisap yang lebih dulu dari dulu. Semuanya sudah berlalu. Dan pada kisah mereka ada cerita cara. Supaya aku menjadi seperti mereka. Mereka yang telah berjaya. Dunia pernah di bawah tapak kaki... menjadi daki.

Saturday, February 20, 2010

bila umarak datang...

cuti hari sabtu... fuih...!! zohor dua saf! jerit gua dalam hati. dah lapan tahun gua kenal surau gua ni, bulan posa pun susah nak dapat full satu saf bila sembahyang zohor. gua pun terus masbuk (iman lemah.. tak dapat takbiratul-ula). lepas doa.. salam pusing. gua tengok memuka yang setahun nak dapat sekali pun susah datang ke surau datang sembahyang zohor jemaah. semua wajah tu gua kenal.. dan ada wajah yang pernah hambat gua time gua buat umumi gasht. gua senyum. gua senyum. dan gua senyum... eh! ada wajah femes kat surau ni. gua hulur tangan jabat salam. ada umarak datang. YB Tengku Adnan Tengku Mansor. patut lah.
baru gua ingat... pagi tadi ada program kat kejiranan gua. gua tak ingat nama program tu.. jenuh bersama rakyat kot. heh..!! heh!!

sembahyang @ solah adalah perintah Allah yang terpenting selepas iman. semua hukum dan perintah Allah turun melalui perantaraan Jibrail a.s. tapi untuk perintah sembahyang, Allah swt telah jemput Nabi saw ke sidratul-muntaha untuk terima perintah sembahyang. hebat perintah sembahyang ni sehingga Nabi saw beritahu sembahyang ini ibarat kepala kepada badan. tak pernah dalam hidup gua terserempak manusia hidup yang boleh berjalan tanpa kepala. dengan sembahyang, kata ustaz gua... kita boleh berhubung terus dengan Allah. dengan sembahyang kita boleh tarik nusrah dan rahmat Allah. kita bukan hanya nak sembahyang bila umarak datang.

5 comments:

cikgooden February 20, 2010 at 10:13 AM  

jenoh bersama rakyat....mak ai....sham...lu kat mana skang?/baru dpt trace....

ابن زين الرمباوي February 22, 2010 at 10:05 PM  

as.kum brader sham tak ingat saya ke...wat usha kat tmn sri raya dgn farouk dan nizam skali...camne skrg ? masih wat usha ke atau dah sejuk...ha2...tak sangka jumpa kat sini...maila bentuk jemaah datang serawak...

ابن زين الرمباوي February 23, 2010 at 2:22 AM  

betul...anak baru nak masuk 4..bila agaknya bleh dengar bayan tuan yg banyak roh...

Unknown February 24, 2010 at 7:47 PM  

salam,mintak pandangan atau nasihat/komen berkaitan dengan artikel terbaru yang di tulis di blog saya.Pandangan dan komen/nasihat dari anda amat saya alu2kan untuk di jadikan pengajaran kepada saya..

TeNTaNG BLoG iNi

gua tak punya apa-apa kepentingan. suara gua di sini bukan azan. ajak manusia menjadi insan. gua juga tidak menyuruh hidup ber'setan'. suara gua biar pun perlahan... hanya satu dari beribu suara luahan terhadap kehidupan.

MaSa IBaRaT PeDaNG


  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP