PinTu SeoRaNG Aku

Pintu itu aku buka di hujung gelisah. Kian tak terlerai pemenungan. Menangani keinsafan. Digugat bibir kepastian. Keluar aku dari diriku yang dahulu. Mencari aku yang lebih dahulu dari aku yang dahulu. Secangkir kepastian tumpah di kamar rasa. Segumpal kepastian larut di tasik minda. Mengharap menjadi yakin yang betul. Supaya aku tak terus samdol.

Aku kutip kenangan silam. Sewaktu aku adalah aku. Sewaktu aku bukan aku. Menatap yang dulu. Menghisap yang lebih dulu dari dulu. Semuanya sudah berlalu. Dan pada kisah mereka ada cerita cara. Supaya aku menjadi seperti mereka. Mereka yang telah berjaya. Dunia pernah di bawah tapak kaki... menjadi daki.

Sunday, February 7, 2010

mahkamah Tuhan

dulu nama bangunan ni 'house of justice'. la ni dah tukarq ke 'istana kehakiman'. kat sini tempat orang salah disalahkan. tempat orang tak salah di'tak salahkan'. tempat orang salah di'tak salahkan'. tempat orang tak salah disalahkan. itu yang gua dengar dari beborak majmak kariah gua lepas isyak depan surau gua. gua angguk... dan sesekali gua gelengkan kepala. gua tak pasti kesahihan beborak tu sebab sanadnya dari memacam sumber. gua cuma nak iktilat jejiran gua ni. depan surau ni jadi tempat gua lepak sekali sekala.. dengarq beborak cerita politik sampai ke politeknik. kadang-kadang... bila gua ada keperluan lain lepas isyak, depa akan panggil... 'syeikh.. mai lah singgah dulu!!'. gua senyum senget sambil pegang perut. tapi kalaulah depa buleh ganti syeikh tu dengan nama gua kan best. lebih mesra alam. oitt.. gua dah termelalut dari niat asal gua. gua bukan nak story pasal aktiviti gua... gua cerita pasal mahkamah. mahkamah tuhan yang tidak ada kezaliman dan setiap jiwa akan diadili seadilnya. setiap uhhh dan ahhh akan disebut. setiap amal akan dibalasi. kat sana nanti... kita dah tak pakai lawyer yang nak bela kita. dikatakan seluruh amal kita akan terpampang untuk dilihat oleh umat dari Nabi Adam sampai bayi yang terakhir sekali hadir kat ataih muka alam ni. ada yang malu sampai luruh dedaging kat muka. hari yang menentukan where should we go next. Allahuakbar... ! gua hari2 buat salah. memang gua buang sampah dalam tong sampah... tapi banyak lagi tuntutan yang gua buat tak endah. banyak amal yang gua buat tak kisah dengan alasan payah. dan meninggalkan dakwah Illallah adalah kesalahan yang jarang kita perasan.

3 comments:

azharjaafar February 7, 2010 at 5:27 PM  

Mahkamah akhirat.. aduss.. semoga Allah ampunkan & sembunyikan semua dosa2 aku..

Waqheh February 7, 2010 at 10:35 PM  

anak hj said jugak pantang dipanggil 'sheikh'

Admin February 7, 2010 at 11:16 PM  

azhar: harapan.. biarqlah disebalik tabir.

WaQheh: depa dok tau pantang depa saja. tak pernah nak pikiarq orang lain punya pantang. ilmu kemanusiaan ni tak pernah diajarq dalam sekolah.

TeNTaNG BLoG iNi

gua tak punya apa-apa kepentingan. suara gua di sini bukan azan. ajak manusia menjadi insan. gua juga tidak menyuruh hidup ber'setan'. suara gua biar pun perlahan... hanya satu dari beribu suara luahan terhadap kehidupan.

MaSa IBaRaT PeDaNG


  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP