PinTu SeoRaNG Aku

Pintu itu aku buka di hujung gelisah. Kian tak terlerai pemenungan. Menangani keinsafan. Digugat bibir kepastian. Keluar aku dari diriku yang dahulu. Mencari aku yang lebih dahulu dari aku yang dahulu. Secangkir kepastian tumpah di kamar rasa. Segumpal kepastian larut di tasik minda. Mengharap menjadi yakin yang betul. Supaya aku tak terus samdol.

Aku kutip kenangan silam. Sewaktu aku adalah aku. Sewaktu aku bukan aku. Menatap yang dulu. Menghisap yang lebih dulu dari dulu. Semuanya sudah berlalu. Dan pada kisah mereka ada cerita cara. Supaya aku menjadi seperti mereka. Mereka yang telah berjaya. Dunia pernah di bawah tapak kaki... menjadi daki.

Thursday, February 11, 2010

kalau hangpa tak mau...

gua agak bangga sebab duduk kat putrajaya nih. gua bangga bukan pasal ramai orang bangla kat flet hijau presint 9. gua juga tak bangga dengan cerita tok guru ajaran sesat kena cekup kat presint 17 bebaru ni. gua bangga sebab kat sini ada dua masjid antara tercantik dalam malaysia. masjid putra dan yang terbaru masjid besi. bangga beb!! tujuh lapan tahun lalu... bila balik kampung, musti ada yang sibuk dok tanya pasal masjid kat putrajaya ni. nak-nak pula sekarang dah ada masjid besi. sampai nak lembik gusi gua bila cerita pasal masjid besi.
satu hari dengan sengaja gua yang tak dak kerja ni pergi melepak depan masjid putra. gua tengok ada mak-mak dok sibuk melayan anak-anak main basikal depan dataran masjid (masjid putra). bapak-bapak pula dok sibuk ulang baca surat khabar dengan muka tension. bila time azan.. gua tengok hanya pelancong jepun, china, korea dan nenegara lain yang bukan malaysia yang sibuk pakai jubah pelancong untuk masuk ke dalam masjid. bapak-bapak tadi transfer muka tension ke muka mengantuk. mak-mak pulak masih selamber bersenda gurau dengan anak-anak kecik yang masih belum dikira dosa dan pahala. aktiviti dating sang teruna dan si dara terus berlangsung tanpa iklan tv datang mengganggu. kalau kita tak mau makmurkan masjid kita... Allah hantar orang kufar datang untuk makmurkan memasjid kita. mungkin untuk ajar kita... tapi kita masih tak belajar dari apa yang kita nampak. kalau nak tahu pasal amal-amal yang patut ada... bolehlah beli buku tulisan ustaz gunawan. gua pun belum beli lagi.
macam kalimah Allah... bila kita tak mau sibuk nak dakwah kalimah, orang kufar nak guna nak pakai kalimah Allah... time tu kita mulalah melenting. Jasbah pun mendidih. mana bulih...!! tapi kita lupa nak sedih. dakwah kalimah kita jarang nak kelih.

satu mamat duduk kat seremban dan dia kena masuk kerja kat kelana jaya jam enam pagi. setiap pagi jam empat dia dah bangun bersiap supaya tak terlepas bas yang datang jemput depan rumah jam empat setengah pagi. apasal dia bulih buat semua ni??? sebab dia dah buat keputusan.. itu tanggung jawap dia. kita pun kalu belum buat keputusan yang kerja agama tanggungjawap saya... segalanya akan jadi payah. jadi susah. berdiri rasa macam nak rebah. gua cakap untuk gua sendiri.

3 comments:

zarch February 14, 2010 at 6:09 AM  

assalam, salam ziarah, moga hidayat untuk semua terutama untuk saya.

jejak-jejak kehidupan March 9, 2010 at 6:30 PM  

Salam Bro...
Aku x dok kat KL so aku tak tau yg mesjid besi dah siap. Sempat lagi hang ngan Art pi ambik gambaq kat situ.
Miss U bro... Ingat masa kecik2 kita sama2 membesaq... Now hang cara hang, aku cara aku, shidi pun ada cara dia. At least dia jadi ustaz.
Anyway, semoga Allah merahmati kita semua.
Wassalam

TeNTaNG BLoG iNi

gua tak punya apa-apa kepentingan. suara gua di sini bukan azan. ajak manusia menjadi insan. gua juga tidak menyuruh hidup ber'setan'. suara gua biar pun perlahan... hanya satu dari beribu suara luahan terhadap kehidupan.

MaSa IBaRaT PeDaNG


  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP